Friday, August 23, 2013

JAGA MULUT, JAGA HATI !!

salam..

hari ini tergerak hati nak update blog ini. dalam kehidupan adakala kita sering bertindak mengikut emosi. tetapi sedar atau tidak perkara itu selalu membawa kita ke arah yang tidak baik.. begitu juga dengan percakapan kita. adakah kita bercakap selama ini tidak menguris hati sesiapa?

Entry kali ini nak mengingatkan diri sendiri dan semua yang membaca.. dalam kita melontarkan kata-kata, berfikirlah dahulu agar tidak ada pihak yang akan terasa. kalau kita mahu menegur, biarlah kena pada caranya."Berkata Siang Melihat-lihat,Berkata Malam Mendengar-dengar"

Ingat "Bercakap Memandang-mandang, Silap Lidah Jiwa Hilang" , "Sebab Mulut Leher Terjerat"

Inilah keadaan manusia zaman sekarang. cakap suka lepas. tidak memikirkan tentang sensitiviti orang lain. Ada perkara kita perlu ambil serius dan tidak menjadikan ia sebagai bahan tawa kita. kerana hati manusia sangat rapuh

Tapi saya tak faham kenapa perlu ada manusia yang "Bertanam Tebu di Mulut, Bertanam Halia di Hati". Manusia seperti ini sangat bahaya dalam masyarakat hari ini.. Hari ini susah nak mencari orang2 yang memegang prinsip "Biar Salah Kain, Jangan Salah Mulut".

Fikir-fikirkanlah !!! "Buka Mata Pasang Telinga, Tutup Mulut Simpan di Hati"

4 comments:

are_lin@yu said...

btl..mlut plg bsa..klu slp ckp pn binasa..

Unknown said...

sbb tu nak cakap apa2 kene fikir dulu.. jngn nk ikut sedap hati..

Mizzi Ifwat said...

Bak kata pepatah,

Terlajak perahu boleh berundur, terlajak kata badan binasa

Anak Pantai said...

kadang2 kita terlalu baikpun org tak suka juga..