Sunday, September 14, 2014

SEGMEN BLOGLIST SEPT-OKT BY NS

NICE SEGMEN.. LET'S SUPPORT...
UNTUK MAKLUMAT LANJUT DAN BERMINAT UNTUK JOIN BOLEH KE LINK http://notashalimar.blogspot.com/2014/09/segmen-bloglist-sept-okt.html

Saturday, September 13, 2014

BIAR MULA DARI KOSONG !!

Masyarakat kita hari ini hanya mengikut apa yang telah ditetapkan, mengikut apa yang telah dilakukan oleh mereka terdahulu. Kehidupan kita terus menerus mengikut aturan kehidupan yang dilakukan oleh orang lama, terus mengikut peraturan perjalanan kehidupan yang telah ditetapkan dan fitrah kehidupan manusia yang telah ditentukan. Sebagai contoh mudah, kita belajar dari kecil dengan mulanya tadika dahulu, kemudian kita melangkah satu persatu, dari setahun ke setahun. Kita naik ke tahap pelajaran kita dari tahun pertama ke tahun kedua. dan terus selangkah demi selangkah. kita pula disuruh hanya mengikut peredaran waktu itu. tidak sesekali kita bergerak lebih laju daripada sistem peraturan kehidupan yang telah ditetapkan.

Tetapi sejauh mana kita mengambil berat, mengambil kisah dan mengambil peduli tentang perkara ini. melalui aturan, peraturan dan fitrah kehidupan ini sebenarnya banyak perkara untuk kita pelajari demi mengharungi kehidupan masa akan datang. Melalui ATURAN kehidupan terdahulu, PERATURAN yang telah ditetapkan dan FITRAH yang telah ditentukan, satu perkara pokok yang kita boleh pelajari iaitu BERMULALAH DARI KOSONG. Sistem kehidupan kita yang kita lalui sebenarnya banyak mengajar kita untuk bermula dari kosong. dari kita tidak tahu apa-apa sehingga la kita mahir dalam sesuatu perkara.

Malah hari ini pendebat dan pembahas terbaik sekali pun, mulanya dari kosong sama seperti kita. Dimulakan dengan mengenal huruf, dan kemudian bergerak selangkah untuk mengeja, kemudian bila sudah pandai mengeja, cuba pula membaca dan hari ini mampu bercakap dengan hebat malah boleh mempengaruhi pemikiran manusia. Begitu juga dengan pelari pecut yang juga bermula dari kosong sama seperti kita. Pada asalnya hanya cuba untuk merangkak, kemudian cuba untuk berdiri. bila sudah stabil berdiri diteruskan pula untuk cuba berjalan tapi masih bertatih sehingga betul-betul boleh berjalan dan akhir kini mampu berlari dan sentiasa memperbaharui rekod-rekod sendiri.

Apa yang sebenar ingin disampaikan melalui artikel kali ini, aturan kehidupan yang mengajar kita untuk belajar bermula dari kosong ini sebenarnya boleh membantu kita dalam kita mengharungi masa hadapan. cuma bezanya antara kita, sejauh mana kita memahami dan mengaplikasi perkara pokok ini dalam aturan dan perancangan kehidupan akan datang kita. hampir semua aspek kehidupan kita perlukan perkara pokok ini.

***

Cuba kita lihat dalam aspek kepimpinan. Mizzi memilih aspek ini untuk dikongsikan kerana aspek ini antara aspek yang rapat dan dekat dengan kehidupan mizzi secara keseluruhannya. Bagaimana perkara pokok BERMULA DARI KOSONG dapat diterapkan dalam aspek kepimpinan? Perkara pokok ini diterapkan dengan cara kita bermula dari bawah. Aspek kepimpinan dari PENYOKONG KEPUTUSAN, naik pula ke PELAKSANA KEPUTUSAN, kemudian bersama-sama MEMBUAT KEPUTUSAN dan akhirnya MENGUASAI KESELURUHAN KEPUTUSAN dan MENGETUAI KEPIMPINAN.

sekiranya mereka yang mengetuai kepimpinan ini melalui sistem kepimpinan yang bermula dari bawah dan bergerak selangkah demi selangkah, peringkat demi peringkat, percayalah bahawa keputusan yang dilakukan sudah semestinya keputusan yang mampu mendahului TUNTUTAN penyokong keputusan dan merasai KEPERITAN pelaksana keputusan dan akhirnya keputusan yang dilakukan pastinya keputusan yang memberi kesan yang baik dan positif melalui pertimbangan dan pandangan semua peringkat dan aspek dalam sesebuah sistem kepimpinan. tetapi sekiranya sesorang itu terus diberi kepercayaan untuk terus mengetuai kepimpinan tanpa diberi peluang untuk merasai keluhan di setiap peringkat, maka ambillah jalan sendiri untuk mempelajari dan bersama-sama mereka yang berada di bawah. percayalah perkara itu bakal membawa sesiapa sahaja merasai kehidupan mereka yang berada di peringkat kepimpinan yang lain. Keputusan sudah semestinya merangkumi dan mencakupi segala aspek dan pandangan di setiap peringkat dalam sistem kepimpinan yang kita cipta sendiri.

***

Banyak lagi aspek lain yang boleh kita mula dari kosong untuk kita mencapai kejayaan yang memberi kesan baik kepada kehidupan kita. cuma perkara yang kita perlu faham, setiap perjalanan kehidupan kita adalah pembelajaran berterusan untuk kita. "Belajarlah dari kehidupan hari semalam, laluilah kehidupan hari ini, dan rancanglah kehidupan hari esok"

perkongsian bersama dari,

Friday, September 5, 2014

DI SITULAH TEMPAT DAN MASANYA

Pelik-pelik je kan tajuk artikel kali ni.. agak entah apa-apa entah.. hehe.. Bukan apa, kali ni mizzi nak sentuh sedikit berkenaan tempat dan masa terbaik untuk kita melihat perkara dan personaliti kita di luar pengetahuan kita selama ini. Malah untuk artikel kali ini, mizzi ingin kongsikan bila dan di mana sebenarnya tempat dan masa yang sesuai untuk kita cungkil bakat baru, timba ilmu baru, dan cari kemahiran baru untuk kegunaan kita masa hadapan.

Mizzi selalu menerbitkan artikel berdasarkan pengalaman dan perkara-perkara yang mizzi sendiri pernah lalui. Mizzi lihat sekarang, keadaan Mahasiswa di Universiti sangat biasa dan mereka hanya mengamalkan rutin biasa yang senang untuk mereka lalui. Bangun pagi ke KELAS, selesai kelas balik MAKAN dan lepas makan balik BILIK.. dan itulah yang dilalui hari2 tanpa kita sedar rutin harian yang biasa ini sebenarnya tidak membantu kita dalam kita menggali perkara-perkara yang tersirat yang tidak kita nampak keberadaannya dalam diri kita. Sedangkan perkara itu amat penting untuk kita gunakan pada masa akan datang.

Ini antara pengalaman yang mizzi boleh kongsikan bersama dalam ruang yang mizzi bina ini untuk kita sama-sama berkongsi. Ini antara jawatan yang pernah disandang dan aktiviti bukan akademik yang pernah mizzi terlibat secara langsung semasa di Universiti

2013 – 2014 : President of Persatuan Kejuruteraan Awam
2012 – 2013 : President of Sekretariat Mahasiswa Fakulti Kejuruteraan Awam.
2011 – 2012 : President of Persatuan Kejuruteraan Awam
2011 – 2012 : Campus Student Representative Election candidate
2011 – 2012 : Secretary of Nexus of Science and Technology Student Association.
2010 - 2011 : Secretariat of ‘Tugas-Tugas Khas’ of Persatuan Kejuruteraan Awam.
2010 – 2011 : Vice President Nexus of Science and Technology Student Association.

Dengan jawatan yang disandang itu, sudah pastilah mizzi bergiat aktif dalam semua urusan dan aktiviti yang berada dibawah persatuan yang terlibat. Mizzi juga bergiat secara aktif dalam menguruskan Minggu Orientasi Universiti hampir setiap tahun dan setiap semester dan kemudian mizzi juga terlibat dalam mengendalikan Ambang Merdeka Festival Kemerdekaan Universiti pada tahun 2010. Di fakulti pula mizzi terlibat secara langsung dalam semua aktiviti bukan akademik dan program-program anjuran fakulti dan persatuan.

***

Apa yang ingin mizzi sampaikan, semasa kita dalam tempoh pembelajaran kita terutama semasa kita di Universiti atau mana-mana peringkat IPT, di situlah tempat dan masanya untuk kita mencari perkara-perkara yang terpendam. selain kita belajar di dalam kelas subjek-subjek pengajian yang kita ambil, kita perlu untuk memberikan ruang masa kita untuk kita cari kelebihan diri dan kita menimba pengetahuan dan ilmu luar bidang pembelajaran kita. Kemahiran Insaniah atau lebih dipanggil softskills sepatutnya kita bina semasa kita di Universiti. dari sudut komunikasi, jalinan dan jaringan industri, kemahiran dalam bermasyarakat dan berorganisasi, kemahiran-kemahiran lain yang mampu memberi isi kepada kita dan mencantikkan our own CV untuk kita bawa selepas kita tamat pengajian nanti.

Sebenarnya mizzi mula sambung belajar mizzi ke peringkat universiti semasa 2008 lagi. Mizzi telah menghabiskan masa mizzi selama 2 tahun pada 2008 dan 2009 menjadi pelajar yang biasa-biasa. melalui rutin harian yang biasa dan membuat perkara yang sama tiap-tiap hari. Bila mizzi sedar bahawa kita tidak boleh mengikut mereka yang biasa-biasa itu, kita kena jadi luar biasa. dan kemudian mizzi mula berjinak mengaktifkan diri dalam aktiviti bukan akademik di Universiti. dan kini alhamdulillah mizzi masih boleh laluinya dan masih boleh belajar. malah kini sudah melanjutkan diri ke peringkat lebih tinggi iaitu MASTER. Ingatlah sahabat-sahabat pembaca, di Universiti adalah tempat dan masanya untuk kita gain knowledge, develop softskills, dan cungkil our new talent serta perkara-perkara lain yang pasti membantu kita selepas tamat pengajian nanti. Hari ini ramai mahasiswa yang terlepas pandang dan ambil mudah perkara seperti ini kerana bagi mereka, pembelajaran itu lebih utama sedangkan selain itu banyak juga perkara lain yang menjadi keutamaan terutama untuk kita melangkah ke alam kerjaya.

"Untuk menjadi orang yang luar biasa, kita kena keluar dari keadaan selesa, hidup dengan perkara yang luar biasa"
dan kata-kata yang mizzi sering pegang "ADA ORANG MAMPU BUAT, KENAPA TIDAK AKU !!"

sekadar perkongsian bersama
dari,

Thursday, September 4, 2014

MIZZI MENANG SEGMEN BLOGLIST BY SYAZ HARZAYS MINME

Alhamdulillah. tak sangka boleh menang Segmen ini. baru first time join segmen2 dalam kalangan Bloggers ni, then tak sangka menang..

Thank you Syaz Harzays Minme sebab memberi peluang untuk join your segmen dan memberi ruang untuk menang.. hehe..

Korang yang join boleh check senarai pemenang di
http://syazdanny2329.blogspot.com/2014/09/pengumuman-pemenang-segmen-bloglist-by.html

Saturday, August 30, 2014

KEPERCAYAAN MEMBAWA KEPADA KEMERDEKAAN

Malaysia atau lebih tepat TANAH MELAYU sudah hampir masuk 57 tahun MERDEKA... tapi sedarkah kita antara faktor utama yang membawa kita kepada 57 tahun merdekanya kita. Kepercayaan? betul ke kepercayaan yang membawa kemerdekaan kepada kita?

Masihkah kita ingat, rakyat telah diberi kepercayaan untuk melantik kepimpinan yang bakal membawa kita ke arah kemerdekaan. rakyat pula memberi kepercayaan kepada pemimpin untuk mengerakkan seluruhnya di bawah pimpinan yang telah diberi kepercayaan. Rakyat juga telah memberi kepercayaan kepada kepimpinan ketika itu untuk berurusan dengan penjajah untuk mendapatkan kemerdekaan.

Dan yang paling PENTING pemimpin dan rakyat TANAH MELAYU ketika itu memberi kepercayaan kepada bangsa lain agar memberikan juga kepercayaan kepada kita dan akhirnya wujudlah perjanjian KONTRAK SOSIAL dan kesepakatan yang membawa kepada penyatuan untuk memperjuangkan dan mendapatkan kemerdekaan.

Hari ini kita harus jaga kemerdekaan agar kita dapat terus merasa kenikmatan kemerdekaan yang ayahanda dan bonda kita perjuangkan. KEPERCAYAAN harus terus dibawah jagaan agar perjuangan orang lama tidak kita sia-siakan. jangan kita mengkhianati kepercayaan yang diberikan oleh orang terdahulu dari kita agar mempertahankan kemerdekaan.

kerana kita perlu ingat mempertahankan kemerdekaan itu lebih jauh sukarnya dari mendapatkan dan memperjuangkan kemerdekaan. Masih dalam ingatan, kata-kata mantan Perdana Menteri kita yang kita tahu kehebatan semasa memegang tampuk kepimpinan.

Kata Tun Dr Mahathir "RUPANYA SELAIN MEMERDEKAKAN,MENGISI KEMERKDEKAAN ITU JAUH LEBIH SENGSARA. - PERJUANGAN MASIH BELUM SELESAI"

***

Di sini mizzi mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Kemerdekaan Negara yang ke-57. semoga kemerdekaan hari ini terus memberi semangat dan galakan kepada kita untuk kemerdekaan itu terus dipertahankan.

terima kasih kepada KKMM di atas sumbangan gambar ini..

Ingatlah, KEPERCAYAAN itu juga sebuah cinta yang membawa kita kenikmatan kemerdekan yang kita rasa. dan Cinta inilah yang mewujudkan keamanan dan kemakmuran di Malaysia. maka MALAYSIA, DI SINI LAHIRNYA SEBUAH CINTA !!!

ikhlas oleh,

Thursday, August 28, 2014