Saturday, August 3, 2013

SATU PERMULAAN, BUKAN PENGAKHIRAN

Alhamdulillah everything is beyond my expectation.. Mood become better and better..

Apa yang kita peroleh hari ini janganlah kita jadikan ia sebagai satu pengakhiran walaupun apa yang kita peroleh itu sesuatu yang buruk. Apa yang kita peroleh hari ini sebenarnya sebuah permulaan yang sepatutnya kita gunakan.

Sekiranya apa yang kita peroleh itu tersasar dari landasan yang kita bina, maka kita harus jadikan ia sebagai satu permulaan yang sama ada permulaan yang mampu membawa kembali kita ke landasan yang di bina atau permulaan yang baru di atas landasan yang baru.

Apa yang kita peroleh hari ini bukan untuk kita menjadi lemah. jangan kita menjadi seperti orang yang "Ditempuh Nyamuk Terbalik, Ditindih Lalat Tidak Berbangkit". Kita harus bangkit dan mula kan permulaan kita.

Memang benar adakala kita meletakkan sesuatu yang kita peroleh itu sebagai titik noktah kepada kehidupan dan perjalanan kita.
Tetapi,
Titik noktah sebenarnya bukanlah perhentian terakhir kita. dalam sesebuah ayat, memang titik noktah menjadi penanda berhenti nya sesebuah ayat. tetapi kita perlu paham bahawa titik noktah juga menjadi indicator kepada permulaan ayat baru. Cuma bezanya adakah ayat baru itu ayat kesinambungan kepada ayat sebelum atau sebuah ayat baru yang membuka penceritaan baru.

Apa pun yang kita peroleh, kita harus mula kembali.. tanpa permulaan, kita tidak mampu mencapai apa yang kita mahukan. Jika bukan hari ini, mungkin esok. tetapi ia pasti hadir.

Ingat, "We Don't Have To Be Great To Start, But We Have To Start To Be Great".

inilah sebenarnya pilihan yang kita harus lakukan. Sekiranya apa yang diperoleh itu bukan apa yang kita mahu, maka itu bukan alasan untuk kita berhenti atau meneruskan apa yang telah kita rancang dan bina. Apa yang kita peroleh itu merupakan pembakar semangat dan titik permulaan kita dalam mencapai apa yang diingini.

No comments: