Sunday, February 2, 2014

SUDUT POSITIF DISEBALIK TAHUN KUDA

Salam rakan-rakan blogger..

Selepas mizzi make over blog, langsung menyepi kn.. hehe.. bese la lumrah seorang student.. camni la.. asyik hilang dan busy je.. bru je abis exam tempoh hari then sambung ngan program-program persatuan.. Skang ni Tahun Baru Cina ni baru la start cuti.. tengah cuti sem skang ni..

so permulaan cuti dengan tahun baru cina ni, tahun ni tahun kuda kan.. mengikut kebudayaan cina, kuda melambangkan kebangsawanan, kecepatan, ketangkasan dan ketekunan. Mereka melihat orang yang lahir pada tahun kuda ini adalah mereka yang pintar, bertutur kata luar biasa dan mempunyai keupayaan dan bakat untuk mempengaruhi orang lain untuk mendapatkan sesuatu.

Pada tahun 2014, kebudayaan cina meletakkan orang-orang yang lahir pada tahun kuda mampu memberi idea-idea kreatif dan inovatif terutama dalam bidang kerja masing-masing. dengan berbekalkan idea-idea kreatif, masa depan orang-orang yang lahir pada tahun kuda dilihat boleh mencapai masa depan yang cerah.

Dalam kebudayaan cina juga, kewangan orang-orang lahir pada tahun kuda bakal stabil jika pandai menguruskan kewangan dengan baik. kerana orang yang lahir pada tahun kuda dilihat kejayaan nya mudah datang dan mudah pergi. maka menabunglah sebaik mungkin agar perkara sebegini tidak akan berlaku..

bagi mahasiswa dan pelajar pula, dilihat tahun ini perlu lebih tekun dan fokus dalam pembelajaran kerana banyak anasir-anasir luar yang bakal menganggu gugat pembelajran mahasiswa. orang yang lahir tahun kuda dilihat mudah terpengaruh dengan sosial dan dunia luar sehingga mampu mengganggu pembelajaran

Mizzi melihat perkara ini dengan positif. kepada seluruh pembaca, marilah kita melihat perkara ini ke arah positif. bukan untuk kita mempercayai kebudayaan ini tetapi untuk kita belajar dan ambil ia sebagai satu titik tolak kejayaan kita. Kepada umat islam, memang benar segala-galanya ditentukaan Allah tetapi sudut positif kebudayaan mereka ini sebenarnya mampu membawa kita ke arah kejayaan yang kita mahukan.

kalau kita letakkan sifat2 kecepatan, ketangkasan, ketekunan, berusaha kearah kepintaran diri, bertutur dengan lebih baik, kita pasti akan disegani orang sekeliling. Kita perkuatkan idea kreatif dan inovatif kita, kita perbetulkan cara pengurusan kewangan kita dan kita fokus pada pelajaran kita, percayalah kita mampu mencapai kejayaan kita.

Bagi mizzi, perkara ini bukan saja perlu dilihat oleh mereka yang lahir pada tahun kuda sahaja tetapi semua perlu lihat sudut positif untuk kebaikan dan kejayaan masing-masing.

2 comments:

! Arjunakirana ! said...

Alhamdulillah... mudah2an perjuangan harus diteruskan sehingga penghabisan... aminnn :)

Mizzi Ifwat said...

sudah dimulakan, jangan sekali berhenti di tengah jalankan... hehe