Thursday, August 28, 2014

BILA HIKMAH SEKADAR DI MULUT

Hari ini, zaman kini, mesti kita sering terdengar ungkapan "ada HIKMAH jadi macam tu", "banyak HIKMAH nya jadi macam ini".. terutamanya bila sesuatu kecelakaan atau perkara buruk berlaku. Ungkapan-ungkapan seperti ini adalah ungkapan pertama kita bila kita melalui kecelakaan itu atau kita hendak memberi semangat dan nasihat kepada mereka yang melalui saat-saat sukar itu.

secara tersuratnya, kita berjaya dalam menyebut ungkapan biasa ini. tetapi, adakah kita betul-betul mempelajari dari perkara tersirat dari ungkapan itu. Sebab itu Mizzi katakan, HIKMAH itu hari ini hanya sekadar di mulut. malah ada yang terus merungut. tidak pernah belajar dari apa yang telah ditentukan.

Sepatutnya, kita bukan sekadar ungkapkan. kita boleh belajar dari kesilapan atau kecelakaan yang telah ditentukan. memang benar punya hikmah tetapi hikmah itu untuk direnungi dan dipelajari. semoga kita tidak terus melakukan kesilapan kita sendiri.

Belajarlah dari HIKMAH yang terselindung di sebalik apa yang telah berlaku. setiap yang berlaku ada hikmah yang hikmah itu datangnya untuk kita tahu apa yang perlu kita lakukan dan kita elakkan. kalau kita hanya letakkan HIKMAH itu sekadar di mulut, maka percayalah perkara sama yang tidak dituntut, pasti akan kita terus merungut bila kehadirannya tidak disahut.

maka kita akan terus ditakuk lama kerana tidak mahu mengambil pengajaran dari apa yang kita sendiri lalui.
"HIKMAH itu untuk dipelajari, Bukan semata-mata untuk diungkapi"

oleh,

No comments: