Saturday, September 7, 2013

ERTI SEBUAH MATLAMAT

Salam.. Akhir nya dapat juga update blog ni.. Bukan mudah untuk kita mengurus masa dalam perjalanan kehidupan kita dengan keadaan yang tidak mengizinkan ini..

Begitu juga dalam menguruskan perjalanan kita dalam menempuh segalanya demi mencapai MATLAMAT yang kita cipta. Bukan mudah untuk kita mencapai sesebuah matlamat dengan jayanya. Dalam kita mencapai matlamat, PENGORBANAN amatlah penting dalam perjuangan ke arah matlamat yang kita sendiri cipta.
Tetapi, pengorbanan itu bukanlah pengorbanan yang tiada had nya. Ingat, dalam pengorbanan perlu juga ada sempadan di mana sempadan itu membawa makna yang halal dan haram. Maruah perlu dijaga dalam pengorbanan yang kita lakukan kerana "Matlamat Tidak Menghalalkan Cara".

Saya ada terbaca beberapa Teori Pengurusan di mana matlamat yang kita ingin capai itu haruslah 'S.M.A.R.T'

Specific
Measureable
Achievable
Relevant
Time-lined

ACHIEVABLE :
Matlamat yang kita tetapkan itu haruslah matlamat yang datangnya dengan KEYAKINAN dan mampu untuk kita capai. Keadaan yang memaksa adakalanya membuatkan kita meletakkan sesuatu matlamat yang terlalu tinggi buat kita.. tidak perlulah kita mengimpikan gunung dan langit, bulan dan bintang jika kita tidak mampu menggapainya.
Bukan tidak boleh tetapi takut nanti "Buah Masak Tergantung Tinggi; Akan Dijolok Penggalah Singkat, Akan Ditingkat Batangnya Licin"

Biarlah apa yang kita impikan itu sesuatu yang realistik. kerana risau bila kita mengejar sesuatu adakalanya kita terlepas sesuatu. Kata orang lama "Yang Dikejar Tak Dapat, Yang Dikendong Berciciran".

TIME-LINED :
Matlamat kita haruslah sesuatu yang punya jangka masa. sama ada jangka masa perjalanan kita ke arah capainya matlamat itu atau jangka masa kita menunggu tercapainya matlamat itu.. kerana apa menunggu? kerana adakala nya, bukan kita yang menetapkan jangka masa itu, tetapi matlamat itu sendiri yang menetapkan jangka masanya.

Sebab itulah dalam kita melangkah arus ke arah matlamat, perlu ada KESETIAAN dan KESABARAN. Kesetiaan kita mmenunggu itu sangat penting dalam perjuangan mencapai matlamat kita. Dalam kesetiaan kita, pasti ada liku-liku dan cabaran yang mendatangi kita.

maka di sini datang dan perlu nya kesabaran dalam perjalanan kita. Kita perlu faham perjalanan kita mencapai sesebuah matlamat itu "Seperti Kain Kasa di Atas Duri". Jika hendakkan kain itu, maka harus bersabar dan berhati-hati dalam percaturannya.

Ingat "Sabar Penghilang Penat, Tekun Pembawa Dekat".

No comments: